چگونگی پیدا کردن ترندها در علم کامپیوتر و مهندسی نرم‌افزار

سلام به همگی
امیدوارم که سلامت باشین
برای من چند وقته که این سوال توی ذهنمه که چطور افراد ترند هارو تشخیص میدن و به سمت اون ها میرن مثلا چطور تکنولوژی که میخوان باهاش کار کنن رو انتخاب میکنن تا بتونن توی بازار وارد شن و توی بازار بمونن ؟
چطور محقق ها ترند هارو تشخیص میدن و به سمتشون میرن روی اونا کار میکنن؟
میدونم سوال خیلی جامعیه و خب شاید جواب دادن بهش سخت باشه و میخواستم بدونم شما چطور روی یک تکنولوژی سرمایه گذاری میکنین چه به عنوان یه دولوپر و یا به عنوان یک کارفرما؟
آیا صرفا از روی علاقه س یا یک نگاه به بازار هم میکنین

1 Likes

قبل از این که دنبال جواب این سوالت باشی، به این فکر کن که اصلا دنبال Trend بودن همیشه درسته؟
مقاله ای که @lxsameer توی این پست منتشر کرده رو بخون، خیلی بهت کمک می‌کنه:

3 Likes

پیش‌نیازش اینه که توی اون دامنه فعالیت کرده باشید و خوب و بدش رو بشناسید. هیچ‌کسی نمیتونه توی دامنه‌ای که توش تخصص نداره، ترندهای خوب رو تشخیص بده.
مثلا شما باید درمورد cryptocurrencyها اطلاعات داشته باشید که وقتی از ethereum خبری میشنوید، بدونید «این، فلان ایدئولوژیش بهتر از بیت‌کوینه. درسته که الآن فقط یه مقاله ازش منتشر شده و نسخه‌ی صفرش هم ساخته نشده ولی حتما ۵سال دیگه حرفی برای گفتن خواهد داشت.»
یا مثلا با چندتا زبان برنامه‌نویسی Object Oriented کار کرده باشید تا وقتی سراغ Ruby میرید، زیباییش رو درک کنید.

به نظر من روش یکسانی وجود نداره برای همه‌چیز. صرفا باید توی اون زمینه یه تخصصی هرچند کم، داشته باشید که بتونید خوب و بد رو تشخیص بدید و توی communityهاش حضور داشته باشید تا اخبار جدید رو ببینید.

مثلا من برنامه‌نویسم، با Lispها آشنایی دارم و با چندتاشون کار کردم، با Functional Programming آشنایی دارم، برنامه‌نویسی Low Level انجام دادم و توی دنیای C و LLVM تجربه دارم.
پس ذوق میکنم وقتی میبینم توی پروژه‌ی Serene نوشته:

Yet another Lisp. This time on LLVM.

توی بحث‌ها و میتینگ‌های آنلاینش شرکت میکنم. توی mailing list عضو میشم. کتابها و مقالات مرتبط (توی همون ریپازیتوری توی فایل dev.org لیست شدن) رو مطالعه میکنم و کم‌کم سعی میکنم جای خودمو توی تیمش پیدا کنم.

8 Likes

من فکر میکنم این قضیه رو می شه از چند جهت بهش نگاه کرد که فقط دوتاشو من در موردش صحبت می کنم. از لحاظ کاملا تکنیکی و علمی ( برای شخص. منظور این هست که اگر فقط و فقط هدف علم باشه ) به نظر من دنبال ترند رفتن اشتباه هست. چون یه چیزی وقتی ترند شده یعنی تعداد زیادی آدم در موردش دارن صحبت می کنن و به طور معمول این تعداد زیاد آدم متخصص نیستند و سطح دانش بالایی ندارند. همیشه هرچی سطح دانش یه نفر بیشتر می شه، بیشتر اون فرد از خط متوسط دانش عمومی فاصله می گیره. بلاخره چیزی که متوسط رو می سازه تعداد هست. بنابراین یه چیزی وقتی ترند می شه که طبقه متوسط (‌از لحاظ آماری و روی نمودار پراکندگی سطح دانش افراد ) بیشتر در موردش صحبت می کنن. طبقات بالاتر خودشون رو هم بکشن نمی تونن یه چیزی رو توی طبقات متوسط ترند کنن چون از لحاظ تعدادی همیشه در اقلیت هستند. با تمام اینها فکر می کنم با هدف علم دنبال ترند بودن کار درستی نیست. خوبه آدم در موردش بدونه اما همیشه بهتره دنبال چیزایی باشیم که توی طبقات بالاتر در موردش صحبت میشه.

اما اگر بخوایم از لحاظ تجاری بررسی کنیم (من اصلا تخصصی در این زمینه ندارم، فقط تجربیات خودم رو می گم) فکر می کنم خیلی خوب باشه که بشه ترند ها رو پیش بینی کرد تا بتونیم رو سرمایه گذاری کنیم. یکی از ایده هایی که می تونه جالب باشه بررسی شبکه های اجتماعی مرتبط هست و برخورد کردن با دیتا این شبکه ها مثل بازار سرمایه ( منظور اینه که از دانش اقتصادی برای مشخص کردن جهت ترند ها و پیدا کردنشون استفاده کرد)

8 Likes

بسی خوشحالم که اینو میشنوم

3 Likes