سوالاتی در مورد فروشگاه اینترنتی


#1

سلام
دوستان سوالی در مورد یک سری از امکانات فروشگاه اینترنتی دارم که در دیجی کالا اکثرا همه این امکانات رو دیدیم .

فروشگاه دارای یک انبار است که محصولات در انبار توسط انباردار ذخیره میشوند و موجودی کالا در انبار مشخص میشود .
برای بخش موجودی کالا در فروشگاه من میخواهم موجودی را مستقیم از انبار بخونم ، ولی چالشی که برای من وجود دارد این است که وقتی مشتری یک سفارش را ثبت میکند باید از موجودی انبار کسر شود یا خیر ( اگر پرداخت آنلاین کند که قطعاً مستقیم موجودی از انبار کم میشود ) ولی اگر پرداخت در محل باشد باید موجودی را چیکار کنم ! چون اگر موجودی را کم کنم ممکن مثلاً موجودی کالا تمام شود و مشتری دیگری نتواند سفارش دهد و فردا مشتری قبلی که سفارش ثبت کرده است سفارش خود را کنسل کند و باعث میشود که 1 روز محصول نا موجود باشد . برای این مشکل موجودی در انبار و فروشگاه چه باید کرد !؟؟؟

در سایت قسمتی برای تامین کنندگان تعبیه خواهد شد ، که تامین کننده میتواند بعد از قرارداد و تعهد به سایت محصولات خود را در پنل خود ثبت کند و بعد از تایید اپراتور فروشگاه محصولات در سایت نمایش داده میشود . تامین کننده خودش موجودی کالا را در این بخش وارد میکند و به انبار اصلی فروشگاه کاری ندارد که همین مسئله در بخش موجودی کالا و روش ارسال ممکن است چالش هایی داشته باشید …

دیجی کالا این کار را انجام داده ولی سیاست های انجام کار و چالش هایش رو نمیدونم چجوری برطرف کرده . لطفاً دوستانی که در این زمینه اطلاعاتی دارند راهنمایی کنند .

ممنون


#2

سلام.
خوب، اطلاع ندارم دیجیکالا دقیقا چه‌کاری انجام میده. ولی چیزهایی که به نظرم میرسه رو میگم.

اولا که کنسل کردن سفارش، مثل کنسل کردن آژانس یا بلیط هواپیما یا هرچیز دیگه‌ای میتونه یه جریمه داشته باشه. جریمه‌ای به اندازه‌ی هزینه‌ها و ضررها. (حقوق کسی که توی انبار کالا رو فراهم کرده تا حقوق پیک + ضرر ناموجود شدن کالا (اگه آخرین کالا بوده))
حالا نحوه‌ی دریافت مبلغ، یه مشکل بزرگه. نمیدونم چطوری میشه پول کنسلی رو گرفت از کسی که قصد پرداخت در محل داشته.

دوما «تامین کنندگان» یه درصدی باید به شما سود بدن (دیجیکالا که اینطوریه) و میشه یه ضررها رو از همین طریق جبران کرد.
بعد میشه به تامین کننده‌ها امتیاز مثبت و منفی داد (یه جورایی gamification ساده) که اگه موجودی اشتباه بود و مشتری ناراضی شد، یه امتیاز منفی بزرگ بگیره (یه چیزی که پابلیک باشه و مشتریها ببینن)


درست یادم نمیاد چه چیزی سفارش داده بودم، ولی یادمه یه بار همچین مشکلی توی دیجیکالا اتفاق افتاد و یه نفر باهام تماس گرفت و خیلی مهربون (که عصبانی نشم و سرش داد نزنم) برام مشکل رو توضیح داد.
توی اسنپ‌فود هم چندبار (هم برای خودم هم برای دیگران) دیدم که همچین اتفاقی افتاده (با توجه به اینکه تمام محصولاتش رو از تامین‌کننده‌ها میگیره، این قضیه طبیعیه) و با تماس اپراتور مساله حل شده.

اگه اشتباه نکنم، اسنپ‌فود یه کد تخفیف بهم داد (یا حسابم رو یه مقدار شارژ کرد) که زیاد ناراضی نباشم از این مساله.


#3

گرفتن جریمه به دلیل کنسلی که برای فروشگاهای اینترنتی در ایران به نظرم زیاد جوابگو نیست و تقریبا نشدنیه .
موضوع اینه که موقع ثبت سفارش موجودی از انبار کم بشه یا نه !!!؟

برای تامین کنندگان سیستم امتیاز دهی قطعاً جواب میده، ولی خب ریسکه اینکه تامین کننده به اعتبار فروشگاه متیونه آسیب بزنه رو چجوری بیاریم پایین .
دیجی کالا ظاهراً چه کالا از سمت انبار خود دیجی کالا باشه چه از سمت تامین کننده ، دیجی کالا پیک های خودشو میفرسته جنس رو تحویل میگیرن و بعد میبرن و حتی من احتمال میدم تمام جنس های تامین کنندگان به جیز سوپر مارکتی ها ، همه در انبار خود دیجی کالا وجود دارند .

باز هم دوستانی که اطلاعات دقیقتری دارند ممنون میشم راهنمایی کنند


#4

نظر من اینه که باید کم بشه.
قطعا ناموجود شدن محصول منطقیتر از اینه که موجود باشه و یه نفر سفارش بده و نتونیم محصول رو ارائه بدیم.
با توجه به اینکه این وضعیت خیلی کم پیش میاد (شما یه محصول رو به تعداد ۱۰۰تا اضافه میکنید به انبار و فقط زمانی که ۱دونه باقی مونده ممکنه این وضعیت پیش بیاد. این یعنی در بدترین حالت، یک صدم سفارشها)
درضمن، مشتری که یه محصولی رو میخواد و ناموجوده، میتونه (اگه قابلیتش توی سایت باشه) بگه که «درصورت موجود شدن به من اطلاع بده» و وقتی محصول دوباره موجود شد، یه ایمیل دریافت کنه.

نه. فقط محصولاتی که خود دیجیکالا میفروشه توی انبار خودش هستن. بقیه دست تامین کننده‌ها هستن.
اصلا هدفش این بود که برای زیاد کردن جنسها لازم نباشه انبار خودش رو گسترش بده.
توی صفحات سایت هم خیلی واضح توضیح داده که این محصول فروشندش فلانی هست و رنکینگ و نظرات کاربرها درمورد اون تامین کننده رو هم نوشته. (رسما هیچ مسئولیتی قبول نکرده)
برای دریافت کالا از تامین کننده هم یا خودش پیک میفرسته و کالا رو میگیره، یا توی قرارداد ثبت کرده که شما باید هرزمان که بهتون گفتیم فلان جنس رو برامون بفرستید. (نمیدونم. فقط حدث میزنم)


#5

ولی ظاهراً خرید پرینتر لیبل زن برای فروشندگان دیجی کالا الزامی هست ، از هر شهری باشن باید یک آدرس در تهران جهت ارسال مرجوعی و قرارداد ثبت کنند.
بعد از لیبل زدن روی محصولاتشون ، محصولات رو به انبار دیجی کالا ارسال میکنند . در پنل فروشندگان برای اضافه کردذن محصول جدید اطلاعاتی از فروشنده گرفته میشود که محصول فروشنده در انبار دیجی کالا ثبت میشود .